Hasbro, Wizards Of The Coast und die Open Game License: WotC rudern zurück

Nach dem Leak einer »über­ar­bei­te­ten« Open Game Licen­se für DUNEONS & DRAGONS kam es in den letz­ten Wochen zu eini­gen Ver­wer­fun­gen in der Fan- und RPG-Ver­lags­sze­ne. Ich hat­te mehr­fach berich­tet, auch dar­über, dass ande­re Ver­la­ge jetzt eige­ne offe­ne RPG-Lizen­zen pla­nen. Hin­ter­grund des gan­zen Dra­mas kann gewe­sen sein, dass Has­bro im ver­gan­ge­nen Jahr dra­ma­ti­sche Gewinn­ein­brü­che zu ver­zeich­nen hat­te und des­we­gen viel­leicht auf die Idee kam, zusätz­li­che Pro­fi­te aus D&D zie­hen zu wol­len, um die Aktio­nä­re zu beru­hi­gen.

Das ging dra­ma­tisch schief, man hat­te offen­sicht­lich die Orga­ni­sa­ti­ons­fä­hig­keit der Bran­che und die Markt­macht der Fans unter­schätzt. Unter ande­rem wur­de zur Kün­di­gun­gen der Abos von D&D BEYOND auf­ge­ru­fen, einer kos­ten­pflich­ti­gen Abo­platt­form, die digi­ta­le Tools zum Spiel bereit stellt. Dort gin­gen berich­ten zufol­ge dar­auf­hin die Kün­di­gun­gen durch die Decke.

Der mas­si­ve Wider­stand und die Kün­di­gun­gen haben nun dazu geführt, dass man sei­tens Wizards Of The Coast schein­bar ein­lenkt (wir wer­den abwar­ten müs­sen, was kon­kret pas­sie­ren wird) und sowohl die alte OGL nicht zurück neh­men möch­te und wei­ter­hin umfang­rei­che Ände­run­gen an der neu­en vor­neh­men will.

Doch mög­li­cher­wei­se ist es jetzt zu spät, denn sowohl Pai­zo als auch Free League Games haben eige­ne offe­ne Gam­ing-Lizen­zen ange­kün­digt und die wer­den das auch sicher trotz des WotC-Rück­zie­hers durch­zie­hen. Denn man weiß nicht, wann sie es sich erneut anders über­le­gen wer­den.

Hier der kom­plet­te Wort­laut der Erklä­rung, die WotC letz­ten Frei­tag auf der D&D BEY­OND-Web­sei­te ver­öf­fent­lich­ten, und die von PR-Sprech nur so trieft:

An Update on the Open Game Licen­se (OGL)

When we initi­al­ly con­cei­ved of revi­sing the OGL, it was with three major goals in mind. First, we wan­ted the abili­ty to pre­vent the use of D&D con­tent from being included in hateful and dis­cri­mi­na­to­ry pro­ducts. Second, we wan­ted to address tho­se attemp­ting to use D&D in web3, block­chain games, and NFTs by making clear that OGL con­tent is limi­t­ed to table­top role­play­ing con­tent like cam­paigns, modu­les, and sup­ple­ments. And third, we wan­ted to ensu­re that the OGL is for the con­tent crea­tor, the home­bre­wer, the aspi­ring desi­gner, our play­ers, and the community—not major cor­po­ra­ti­ons to use for their own com­mer­cial and pro­mo­tio­nal pur­po­se.

Dri­ving the­se goals were two simp­le prin­ci­ples: (1) Our job is to be good ste­wards of the game, and (2) the OGL exists for the bene­fit of the fans. Not­hing about tho­se prin­ci­ples has waver­ed for a second.

That was why our ear­ly drafts of the new OGL included the pro­vi­si­ons they did. That draft lan­guage was pro­vi­ded to con­tent crea­tors and publishers so their feed­back could be con­side­red befo­re any­thing was fina­li­zed. In addi­ti­on to lan­guage allo­wing us to address dis­cri­mi­na­to­ry and hateful con­duct and cla­ri­fy­ing what types of pro­ducts the OGL covers, our drafts included royal­ty lan­guage desi­gned to app­ly to lar­ge cor­po­ra­ti­ons attemp­ting to use OGL con­tent. It was never our intent to impact the vast majo­ri­ty of the com­mu­ni­ty.

Howe­ver, it’s clear from the reac­tion that we rol­led a 1. It has beco­me clear that it is no lon­ger pos­si­ble to ful­ly achie­ve all three goals while still stay­ing true to our prin­ci­ples. So, here is what we are doing.

The next OGL will con­tain the pro­vi­si­ons that allow us to pro­tect and cul­ti­va­te the inclu­si­ve envi­ron­ment we are try­ing to build and spe­ci­fy that it covers only con­tent for TTRPGs. That means that other expres­si­ons, such as edu­ca­tio­nal and cha­ri­ta­ble cam­paigns, live­streams, cos­play, VTT-uses, etc., will remain unaf­fec­ted by any OGL update. Con­tent alre­a­dy released under 1.0a will also remain unaf­fec­ted.

What it will not con­tain is any royal­ty struc­tu­re. It also will not include the licen­se back pro­vi­si­on that some peo­p­le were afraid was a means for us to ste­al work. That thought never crossed our minds. Under any new OGL, you will own the con­tent you crea­te. We won’t. Any lan­guage we put down will be crys­tal clear and unequi­vo­cal on that point. The licen­se back lan­guage was inten­ded to pro­tect us and our part­ners from crea­tors who incor­rect­ly alle­ge that we ste­al their work sim­ply becau­se of coin­ci­den­tal simi­la­ri­ties. As we con­ti­nue to invest in the game that we love and move for­ward with part­ner­ships in film, tele­vi­si­on, and digi­tal games, that risk is sim­ply too gre­at to igno­re. The new OGL will con­tain pro­vi­si­ons to address that risk, but we will do it wit­hout a licen­se back and wit­hout sug­gest­ing we have rights to the con­tent you crea­te. Your ide­as and ima­gi­na­ti­on are what makes this game spe­cial, and that belongs to you.

A cou­ple of last thoughts. First, we won’t be able to release the new OGL today, becau­se we need to make sure we get it right, but it is coming. Second, you’re going to hear peo­p­le say that they won, and we lost becau­se making your voices heard forced us to chan­ge our plans. Tho­se peo­p­le will only be half right. They won—and so did we.

Our plan was always to soli­cit the input of our com­mu­ni­ty befo­re any update to the OGL; the drafts you’ve seen were attemp­ting to do just that. We want to always delight fans and crea­te expe­ri­en­ces tog­e­ther that ever­yo­ne loves. We rea­li­ze we did not do that this time and we are sor­ry for that. Our goal was to get exact­ly the type of feed­back on which pro­vi­si­ons work­ed and which did not–which we ulti­m­ate­ly got from you. Any chan­ge this major could only have been done well if we were wil­ling to take that feed­back, no mat­ter how it was provided–so we are. Thank you for caring enough to let us know what works and what doesn’t, what you need and what sca­res you. Wit­hout kno­wing that, we can’t do our part to make the new OGL match our prin­ci­ples. Final­ly, we’d app­re­cia­te the chan­ce to make this right. We love D&D’s devo­ted play­ers and the crea­tors who take them on so many incre­di­ble adven­tures. We won’t let you down.

OpenRPG Pro­mo­gra­fik Copy­right Pai­zo

Kommentar verfassen

Deine E-Mail-Adresse wird nicht veröffentlicht. Erforderliche Felder sind mit * markiert

Nach oben scrollen

Durch die weitere Nutzung der Seite stimmst du der Verwendung von Cookies und von eingebundenen Skripten Dritter zu. Weitere Informationen

Die Cookie-Einstellungen auf dieser Website sind auf "Cookies zulassen" eingestellt, um das beste Surferlebnis zu ermöglichen. Wenn du diese Website ohne Änderung der Cookie-Einstellungen verwendest (Navigation) oder auf "Akzeptieren" klickst, erklärst Du Dich damit einverstanden. Dann können auch Cookies von Drittanbietern wie Amazon, Youtube oder Google gesetzt werden. Wenn Du das nicht willst, solltest Du entweder nicht auf "Akzeptieren" klicken und die Seite nicht weiter nutzen, oder Deinen Browser im Inkognito-Modus betreiben, und/oder Anti-Tracking- und Scriptblocker-Plugins nutzen.

Mit einem Klick auf "Akzeptieren" werden zudem extern gehostete Javascripte freigeschaltet, die weitere Informationen, wie beispielsweise die IP-Adresse an Dritte weitergeben können. Welche Informationen das genau sind liegt nicht im Einflussbereich des Betreibers dieser Seite, das bitte bei den Anbietern (jQuery, Google, Youtube, Amazon, Twitter *) erfragen. Wer das nicht möchte, klickt nicht auf "akzeptieren" und verlässt die Seite.

Wer wer seine Identität im Web schützen will, nutzt Browser-Erweiterungen wie beispielsweise uBlock Origin oder ScriptBlock und kann dann Skripte und Tracking gezielt zulassen oder eben unterbinden.

* genauer: eingebettete Tweets, eingebundene jQuery-Bibliotheken, Amazon Artikel-Widgets, Youtube-Videos, Vimeo-Videos

Schließen